My Life............sharing is caring!

Tuesday, July 10, 2007

Sentiasa Ingat Mereka Yang SUSAH.....barulah keinsafan wujud dalam diri...

Pagi tadik aku menemankan hubby pegi ke bank utk setelkan pasal payment dia laaa.....then suddenly dia parking kat betul2 depan deretan kedai kat area bank rakyat tuh. Dia kuar utk setelkan hal dia and aku duk la dalam kereta....sambil dengar lagu then main2 henpon tetiba mata aku tertaut ngan satu insiden depan mata....seorang makcik tua kuar dari satu kedai sambil bawak baldi ngan penyapu.....aku sure makcik tu mesti cleaner kat kedai tuh....apa yang aku nak kongsi ngan uols ialah aku tersentuh tgk makcik tu, dah tua rasanya cam baya nenek kita..aku ulangi ye..nenek kita bukan mak kita..nampak sangat uzur..sian aku tgk.....tetiba hati ni rasa sebak...boleh la plak aku menitiskan air mata kat situ gak tapi aku kontrol....sian nampak;
Terus otak aku terpikirkan, macam mana la kehidupan makcik ni ek.....tua2 pun masih keje lagi....mana anak2 dia agaknya......mesti dah ada anak2 besar tapi mana agaknya dorang pegi...apa peranan dorang ye... Macam mana agaknya keadaan rumah makcik ni.....itu yang bermain kat fikiran aku ni.......
Itulah bila fikir balik, rasa insaf dan bersyukur ngan apa yang aku ada....walaupun tak kaya dan mewah macam orang lain tapi sekurang2nya aku lebih bernasib baik dari makcik tu...Dan bersyukur jugak pada Allah sebab kedua2 belah keluarga aku dan mertua takdelah sesusah macam makcik tuh.......
Alhamdulillah aku bersyukur dan berterima kasih pada mak dan abah sebab didik aku dan adik beradik aku yang lain ingat akan kesusahan org lain. Pada aku, bila kita susah sentiasa ingat org yang susah dari kita, maksudnya kene selalu pandang ke bawah dan jangan selalu mendongak ke langit takut jadik riak nanti.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home