My Life............sharing is caring!

Monday, May 14, 2007

Aliff dah pandai Baca.....

Syukur....alhamdulillah.........akhirnya anak bujang aku tu dah pandai baca....syukur sangat2......tak sia2 penat lelah aku mengajar dia.......bijak rupanya anak aku tuh.....malam semalam dia tiba2 semangat pulak nak baca buku yang aku beli tu set Bacalah Anakku. Buku tu memang bagus semua ibu bapa guna utk ajar anak2 membaca[strongly recommended to all parents]........macam Aliff ni nak kata terlambat ajar maybe la kot sebab ada org lain anaknya belum masuk 4 tahun dah pandai membaca. Tapi takpe....dia belum sekolah sebab aku target sebelum tadika tahun depan dia mesti dah pandai baca.....

Now mengaji pun dia dah pandai...aku ajar guna iqra' jek.......tapi memang senang dan cepat guna iqra' ni. Ada org kata tak bagus sebab nanti tak kenal huruf tapi pada aku guna iqra' ni macam "two in one"..kenal huruf dan terus mengeja.....bagus betul..alhamdulillah.

Tapi nak mengajar anak2 yang macam ni memang memerlukan komitmen yang tinggi ngan semangat yang kuat. Bayangkan la orang yang bekerja cam aku ni memang penat.....balik umah nak setelkan keje umah lagi. Tapi aku dah niat awal2 masa awal tahun dulu, akan ku pastikan Aliff ngan Ainna sekali pandai baca before masuk sekolah.

Aqim pun sama ....aku aim bila dia dah pandai cakap jek terus nak ajar baca ngan ngaji.......tapi aku boleh puji anak2 aku ni..boleh tahan bila ibu dia marah...buat muka tu biasala tapi budak2 ni kekadang kene pandai psikologi...kene pujuk...kene puji barulah dia semangat.......

Bayangkan la semalam dalam kol 11 lebih malam tu mengajar dia baca....semangat pulak anak aku tuh..padahal sebelum ni bila suh baca buku macam2 la alasannya...hehehhe.....Semalam pulak ayahnya keje malam.......sesorang jaga bebudak ni tapi dah biasa..takpe..tak macam masa mula2 dulu nangis beb...tak pandai jaga sesorang.......dahla masa tu aqim kecik lagi...banyak karenah. Huuuhuhu..

So, lepas ni plan nak ajar dia solat pulak...So far..banyak doa aku dah ajar dia..heheeh.....ingat tuh...huhhu...alhamdulillah..syukur sangat. Pada aku, my family is my priority.....anak2 dan suami adalah bende paling tak ternilai yang aku ada...so aku kene jaga betul2...supaya aku tak menyesal kemudian hari. Tanggungjawab aku nak bagi pendidikan yang terbaik buat anak2.......


Buat aliff, ainna dan aqim.....ibu akan cuba bagi yang terbaik utk anak2 ibu....doakan ibu berjaya.....


Buat abang tersayang, terima kasih utk anak2 yang hebat ini....sama2 kita jadikan mereka terbaik di dunia dan akhirat..

LOVE U ALL.................



1 Comments:

  • zai...setuju ngan zai..melentur buluh biar dari rebungnye..moga kita sama2 dpt mendidik anak2 kite agar menjadi anak yg cemerlang

    By Blogger ayousha, at 12:10 PM  

Post a Comment

<< Home