My Life............sharing is caring!

Thursday, September 10, 2009

Insaf!!

Aku Sedih! Aku Menangis! Aku Terharu! Aku Insaf!

Ni aje yg aku boleh gambarkan bila tgk orang yang susah dapat pemberian dari insan yang berhati mulia untuk bersedekah. Mesti korang pelik kan. Agaknya apa yang si zai ni bebelkan. Kisahnya gini:.......

Hubby aku telah diamanahkan oleh hamba Allah yang boleh dkategorikan kaya untuk buat sumbangan pada patient psikiatrik nih. Hubby dapat dalam RM500 utk diagih pada patient yang susah. Hubby pun bagitau pada aku bende ni....Alhamdulillah aku kata. Moga murah rezeki hamba Allah tuh. Then aku suggest pd hubby jgn bagi duit semuanya pada patient. Sebab hubby penah citer, ada kes patient dapat duit dari kebajikan masyarakat tp duit tu adik beradik lain guna utk kepentingan dorang. Sabo jek aku dengar. Dosa amik duit org kan. Aku bgtau hubby suh beli barang keperluan cam beras, gula, tepung, susu ke then baru kita bagi kat patient. Kalau duit ada lebih baru kita bagi. Hubby setuju and lepas tu kitaorg anak beranak gi la shopping beli barang2 kat giant and kedai runcit biasa.

Sabtu: And bermulalah misi mengagihkan barang2 tuh. Aku ngan anak2 siap tolong hubby anta sekali. Baru aku tau umah patient mana yang hubby biasa pegi, jauh gak. Yang paling sayu tu, aku tgk daif betul tpt tinggal dorang. Tiba2 aku jadi sayu sangat. Ada sorang makcik tuh dia kene jaga dua abang dia yang ada masalah mental nih. Bila kitaorg anta brg, dia menangis. Bila aku salam, dia peluk aku and dia nangis. Aku ni pulak pantang tgk org nangis, aku cuba tahan untuk calm down makcik tuh. Yela kan, kalau aku nangis kan dah jadik drama swasta plak kat situ. Huhuhu.
At last berjaya gak aku tak melalak kat situ tp apa pun menitis gak la air mata ni tgk. Kesian sangat tau tak. Baru aku dapat rasa kesusahan dan kepayahan makcik tuh. Tabah sungguh dia. Dah la hidup dia macam tu kais pagi makan pagi (keje dia cuci pinggan mangkuk kedai makan je tau), pastu kene plak jaga dua abang dia yang sakit. Dia ada gak kata..masyarakat sekeliling pun pulaukan dorang especially abang2 dia tuh. Bila abang dia nak solat tarawih kat surau yang depan umah dia tuh, org kat situ halau abang dia. Patut ke macam tu?... Itu ke orang Islam yang terkenal ngan budi baik pekerti?!!!!!! Tak paham betul aku dgn masyarakat mcm ni. Yelah, bende camni tak kene kat dorang boleh laa.. Sakit ati betul aku dgr camtuh.

Anak2 aku yg tgk pun macam paham je akan kesusahan makcik tuh. Siap cakap ' Siannya kat nenek tu kan ibu'. Aku hanya boleh angguk ajek. Tak tertahan sayu nak bercakap, mengiyakan apa yang anak aku cakap tadi. Dalam keta pun, kitaorg semua terdiam. Agaknya kejadian yang berlaku tadik still menghantui masing2. Budak2 ni biasa dalam keta bising and tak reti duduk diam, boleh plak senyap sunyi. Memasing berfikir agaknya.

Esoknya, Ahad.....bersambung lagi misi menyampaikan amanah orang ni. Sama gak macam semalamnya, daif keluarga nih. Ibu yang tua jaga anak yang ada masalah psikiatrik, tp anak ni jenis anak yang baik. Tau jugak nak cari kije untuk sara idup. Masa kitaorg gi umah dia tuh pun dah uzur makcik tuh, bergenang gak air mata ni tgk. Anak2 aku berebut nak tolong bagi barang. Aliff siap cakap' Ibu, kalau kita bagi sedekah kat org miskin nanti dapat pahala kan. Allah sayang kan ibu?'. Aku jawab ye aje.

Hanya insaf yang boleh digambarkan dalam kepala otak aku ni. Selama ni org macam kita nak beli apa pun senang. Bukan la maksud kita ni kaya tp sekurang2nya apa yang nak beli tuh boleh la dapat walaupun kdg2 tu kene ikat perut....huhuhuh.

Aku harap apa yang berlaku ni boleh jadi pengajaran dan ingatan buat aku khususnya dan pembaca amnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home